Wydział Inwestycji Infrastrukturalnych (ZI)
W skład Wydziału wchodzą dwa zespoły:
1. Zespół ds. Realizacji Inwestycji Infrastrukturalnych (ZI1)
2. Zespół ds. Realizacji Inwestycji Budżetu Obywatelskiego (ZI2)
Do zadań Wydziału Inwestycji Infrastrukturalnych należy w szczególności, w ramach:
- Zespołu ds. Realizacji Inwestycji Infrastrukturalnych:
- przygotowanie i nadzór nad realizacją projektów infrastrukturalnych inwestycyjnych i remontowych (z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach Łódzkiego Budżetu Obywatelskiego) zgodnie z koncepcjami funkcjonalno-przestrzennymi przygotowanymi i przekazanymi przez Urząd Miasta Łodzi,
- pozyskiwanie funduszy pozabudżetowych dla dofinansowania zadań Zarządu, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Łodzi, miejskimi jednostkami organizacyjnymi i innymi podmiotami,
- kompleksowe przygotowanie wniosków aplikacyjnych oraz pozostałej dokumentacji dla potrzeb Unii Europejskiej i współpraca z instytucjami weryfikującymi wnioski aplikacyjne,
- opiniowanie dokumentów strategicznych miasta Łodzi, w tym pod kątem planowanych inwestycji współfinansowanych z funduszy pozabudżetowych,
- zawieranie umów sprzedaży nieruchomości na potrzeby prowadzonych zadań inwestycyjnych realizowanych w oparciu o ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 311) lub inne decyzje administracyjne,
- przygotowywanie dokumentacji terenowo-prawnej,
- uzyskiwanie prawa do dysponowania terenem na cele inwestycyjne w formie użyczenia lub dzierżawy,
- wnioskowanie o zmiany zapisów w rejestrze ewidencji gruntów, budynków i lokali dotyczących własności,
- ustalanie właścicieli i władających nieruchomościami,
- uzyskiwanie prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane,
- zatwierdzanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie warunków przygotowania i realizacji robót,
- udział w opiniowaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w oparciu o ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- uzyskiwanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a dla obszarów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – wypisów i wyrysów z planu,
- uzyskiwanie wymaganych opinii i ekspertyz, decyzji administracyjnych oraz innych uzgodnień i zatwierdzeń niezbędnych do rozpoczęcia procesu realizacji inwestycji,
- uzyskiwanie technicznych warunków przyłączenia obiektu i zapewnienia dostawy mediów,
- uzyskiwanie akceptacji Urzędu Miasta Łodzi dla projektów budowlanych w trakcie realizacji inwestycji w zakresie ich zgodności z koncepcjami funkcjonalno-przestrzennymi w przypadku istotnych zmian z punktu widzenia ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
- współdziałanie z miejskimi jednostkami organizacyjnymi i Urzędem Miasta Łodzi w zakresie planowania i programowania inwestycji oraz koordynacji robót wspólnie prowadzonych,
- organizowanie rad technicznych,
- dokonywanie odbiorów wykonanej dokumentacji projektowej,
- realizacja zadań, przy współpracy z Zarządem Dróg i Transportu, dotyczących opiniowania i uzgadniania koncepcji oraz projektów inwestycji drogowych spowodowanych inwestycją niedrogową, a także nadzoru nad realizacją inwestycji drogowych spowodowanych inwestycją niedrogową,
- współudział w kształtowaniu polityki miasta Łodzi w zakresie przeciwdziałania hałasowi,
- dokonywanie odbiorów wykonanych robót oraz współudział w rozliczaniu inwestycji w zakresie rzeczowym,
- przekazywanie zrealizowanych inwestycji do odpowiednich miejskich jednostek organizacyjnych lub Urzędu Miasta Łodzi do bieżącej eksploatacji,
- realizacja zobowiązań wynikających z nałożonych decyzji administracyjnych dotyczących wykonywania nasadzeń zastępczych oraz prowadzenie spraw i nadzór nad wykonywaniem analiz porealizacyjnych,
za. udział w opracowywaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta Łodzi;
2. Zespołu ds. Realizacji Inwestycji Budżetu Obywatelskiego:
- przygotowanie i nadzór nad realizacją projektów infrastrukturalnych inwestycyjnych i remontowych realizowanych w ramach Łódzkiego Budżetu Obywatelskiego,
- zawieranie umów sprzedaży nieruchomości na potrzeby prowadzonych zadań inwestycyjnych realizowanych w oparciu o ustawę z dnia
10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych lub inne decyzje administracyjne, - przygotowywanie dokumentacji terenowo-prawnej,
- uzyskiwanie prawa do dysponowania terenem na cele inwestycyjne w formie użyczenia lub dzierżawy,
- wnioskowanie o zmiany zapisów w rejestrze ewidencji gruntów, budynków i lokali dotyczących własności,
- ustalanie właścicieli i władających nieruchomościami,
- uzyskiwanie prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane,
- zatwierdzanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie warunków przygotowania i realizacji robót,
- udział w opiniowaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w oparciu o ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- uzyskiwanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a dla obszarów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – wypisów i wyrysów z planu,
- uzyskiwanie wymaganych opinii i ekspertyz, decyzji administracyjnych oraz innych uzgodnień i zatwierdzeń niezbędnych do rozpoczęcia procesu realizacji inwestycji,
- uzyskiwanie technicznych warunków przyłączenia obiektu i zapewnienia dostawy mediów,
- uzyskiwanie akceptacji Urzędu Miasta Łodzi dla projektów budowlanych w trakcie realizacji inwestycji w zakresie ich zgodności z koncepcjami funkcjonalno-przestrzennymi w przypadku istotnych zmian z punktu widzenia ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
- współdziałanie z miejskimi jednostkami organizacyjnymi i Urzędem Miasta Łodzi w zakresie planowania i programowania inwestycji oraz koordynacji robót wspólnie prowadzonych,
- organizowanie rad technicznych,
- dokonywanie odbiorów wykonanej dokumentacji projektowej,
- realizacja zadań, przy współpracy z Zarządem Dróg i Transportu, dotyczących opiniowania i uzgadniania koncepcji oraz projektów inwestycji drogowych spowodowanych inwestycją niedrogową, a także nadzoru nad realizacją inwestycji drogowych spowodowanych inwestycją niedrogową,
- współudział w kształtowaniu polityki miasta Łodzi w zakresie przeciwdziałania hałasowi,
- dokonywanie odbiorów wykonanych robót oraz współudział w rozliczaniu inwestycji w zakresie rzeczowym,
- przekazywanie zrealizowanych inwestycji do odpowiednich miejskich jednostek organizacyjnych lub Urzędu Miasta Łodzi do bieżącej eksploatacji,
- realizacja zobowiązań wynikających z nałożonych decyzji administracyjnych dotyczących wykonywania nasadzeń zastępczych oraz prowadzenie spraw i nadzór nad wykonywaniem analiz porealizacyjnych,
- udział w opracowywaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta Łodzi